Met de bus mee

,,Met de bus!? Rijdt er in de Noordoostpolder geen trein?”, vroeg een medebeheerder van een lokale website van nieuws.nl me, nadat ik gereageerd had op zijn vraag waar ik vandaan kwam en hoelang ik over de reis naar Amsterdam had gedaan. ,,Een trein! Nou nee, en die gaat er niet komen ook.”

‘Ervaar het OV!’ OK, dat wilde ik wel weer eens proberen. Tot ik mijn rijbewijs had, reisde ik regelmatig met het openbaar vervoer, maar dat was meer dan dertig jaar geleden. Tijdens stedentrips in het buitenland nemen we gemakshalve wel de bus of metro, maar dan kom je met een dag(en)kaart een heel eind. Niet verkeerd om weer eens alleen op reis te gaan en uit te vinden hoe het OV in Nederland nu werkt.

Vrijdag (1jul16) wilde ik naar de redactie van nieuws.nl in Amsterdam. Eerder reisde ik met de auto, maar de laatste keer kostte die reis van 100 km me door verkeersopstoppingen ruim anderhalf uur en meer stress dan me lief was. Nu wilde ik met de auto naar Lelystad rijden en daar de trein pakken, maar toen viel de Ervaar het OV-aanbieding voor inwoners van Noordoostpolder en Urk de mat. Vijf gratis dagkaarten voor busvervoer in de regio. Dus besloot ik thuis al op de bus te stappen, al zou ik volgens de OV-planner wel drie uur doen over de reis van deur tot deur.

Om er zeker van te zijn dat ik de bus niet zou missen, was ik een kwartier van tevoren al bij de bushalte Noordermeerweg. Er is immers een abri, waar je beschut de komst van de bus kunt afwachten. Maar ik had het kunnen weten, daar zijn alle ramen uitgeslagen en na de zoveelste keer niet meer vervangen. Alhoewel het zomer is, wist ik meteen weer wat me het meeste tegenstond aan het openbaar vervoer: het kleumerige wachten. Geen beste start dus voor een vernieuwde kennismaking, maar op het comfort van de bus viel niets aan te merken.

,,Ah, u heeft ‘m gevonden”, begroette de vriendelijke chauffeur me bij het zien van de OV-aanbieding. ,,U bent niet de enige, er wordt veel gebruik van gemaakt”, waarna hij m’n vragen beantwoordde en me een goede reis wenste. Met dezelfde stempel, die staat voor een dagkaart, kon ik in Emmeloord overstappen op de bus naar Lelystad – ,,Niet in- en uitchecken, alleen even aan de chauffeur laten zien” – en later op de dag weer terugreizen.

Als ik zou willen, kon ik met dezelfde stempel via Emmeloord v.v. ook nog naar Steenwijk, Dronten, Urk, Zwolle en Kampen. Maar ja, wie wil dat nu allemaal op één dag?! Er zijn echter nog vier stempelvakjes over, goed voor vier dagkaarten. En ik was inderdaad niet de enige, merkte ik onderweg. Regelmatig zag ik iemand het geprinte A4’tje aan de chauffeur presenteren.

Op het station in Lelystad had ik tijd om uit te zoeken hoe nu verder. Een anonieme OV-chipkaart uit de automaat getrokken met 25 euro extra aan reisgeld. Genoeg voor een retourtje Amsterdam Duivendrecht? Toch maar even aan de NS-medewerker gevraagd. ,,Waarschijnlijk niet. Op de terugreis zou ik er nog maar wat bijpassen, als ik u was”, luidde zijn advies. ,,Denkt u er op Duivendrecht ook om dat u bij het goede poortje uitcheckt? Niet bij die van de metro, maar van de trein.” O ja, bedankt voor het advies! Wel van gehoord, maar zonder reminder waarschijnlijk niet aan gedacht.

Gelukkig ging de eerstvolgende trein rechtstreeks langs Duivendrecht en hoefde ik niet nog een keer over te stappen op Almere en/of in het ergste geval op Amsterdam CS. Opletten dat je op juiste station uitstapt, op het juist perron instapt en vaak haasten om de aansluiting te halen. Niet dat er iets aan m’n benen mankeert, maar overstappen doe ik het liefst zo weinig mogelijk.

Op Duivendrecht had ik volgens de OV-planner de metro naar mijn eindbestemming kunnen pakken. Bij de zuil NS uitchecken, bij de zuil GVB weer inchecken en vervolgens nog een keer overstappen. De benenwagen naar mijn eindbestemming zou echter net zo snel gaan. Uit oogpunt van lichaamsbeweging en om mezelf verder zoeken te besparen, koos ik daarvoor. De navigatie van m’n iPhone op ‘lopen’ gezet en drie uur nadat ik thuis was opgestapt, stapte ik bij nieuws.nl naar binnen.

Kon ik in Lelystad nog vrij de stationshal instappen, in Duivendrecht was dat alleen maar mogelijk na te hebben ingecheckt, merkte ik op de terugweg. Niet echt vriendelijk, maar wel begrijpelijk om doelloos rondhangen tegen te gaan. M’n saldo op de OV-chipkaart bleek inderdaad niet toereikend. Om in te kunnen checken bij de NS moet er een flink basisbedrag op staan.

De terugweg verliep verder identiek aan de heenweg. Wachten in Lelystad op de bus naar Emmeloord en wachten in Emmeloord op de bus richting Lemmer. Drie uur na m’n vertrek uit Amsterdam was ik weer thuis. Zes uur onderweg voor een retourtje Amsterdam! Ach, reizen met het OV is best relaxt, als je je er maar op instelt. En ik heb nog vier dagkaarten over voor busvervoer in de regio, mits binnen veertien dagen na dagtekening benut. Wellicht nog een dagje shoppen in Zwolle.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *